wtorek, 19 marca 2013

Domowy majonez


Kto jeszcze się waha - kupować czy robić - niech nie zastanawia się dłużej. Majonez domowy nie jest ani trochę pracochłonny. Nie w dzisiejszych czasach gdy możemy wykorzystać do tego celu mikser. Kiedyś, dawno temu, gdy majonez ucierało się ręcznie to i owszem, wtedy było to pracochłonne, ale teraz? Kilka jajek, oliwa, mikser na wysokie obroty i w kilka minut mamy gotowy majonez do jajek i innych wielkanocnych dań. Majonez bez konserwantów, barwników i jajek w proszku.
Zazwyczaj robię majonez na tak zwane oko;) posiłkując się radami mamy w kwestii jego przygotowania, jednak całkiem niedawno znalazłam przepis chyba naszych praprababek, który bardzo mnie zaciekawił. Majonez przygotowany według tego przepisu (* wersja II) nadaje się doskonale do faszerowanych jajek, dzięki niemu farsz zyska piękny, mocno żółty kolor. Z podanych poniżej składników wychodzi go jednak tak malutko (2 miseczki widoczne na zdjęciach), że nie polecam tego przepisu do dań, w którym potrzeba większą jego ilość. Do sałatki jarzynowej wybieram ekonomiczny majonez z całych jajek (* wersja I), do którego prawdę mówiąc zdążyłam się przyzwyczaić i szczerze mówiąc bardziej odpowiada mi jego ostry smak (za co zapewne potępią mnie znawcy smaku ;)  



Składniki:
/wersja I/
  • 1 całe jajko
  • 1,5 łyżeczki musztardy
  • 2 łyżeczki soku z cytryny (lub octu)
  • szczypta soli, 
  • szczypta cukru
  • 200-250 ml oleju lub oliwy
Przygotowanie:
Jajko myjemy, sparzamy i wbijamy do miksera. Dodajemy musztardę i sok z cytryny. Mieszamy chwilę na niskich obrotach do połączenia składników, a następnie na najwyższych obrotach miksera wlewamy olej. Wlewamy go jednak bardzo powoli malutkim strumieniem albo wręcz po kilka kropelek do czasu aż sos zgęstnieje. Doprawiamy solą i ewentualnie cukrem.  
Bardzo ważne jest żeby wszystkie składniki miały temperaturę pokojową to może nas ustrzec przed zważeniem się sosu. 

Składniki:
/wersja II/
  • 8 jajek
  • 12 łyżek oliwy
  • sok z cytryny
  • sól, pieprz
Przygotowanie:
Jajka myjemy i sparzamy. Cztery z nich gotujemy na twardo. Ugotowane żółtka przecieramy przez sito, wkładamy do miksera. Wbijamy kolejno po jednym surowym żółtku i ucieramy, dodając po 2-3 krople oliwy. Kiedy sos zgęstnieje, dodajemy sól, pieprz, sok z cytryny i bardzo dokładnie mieszamy.  

4 komentarze:

  1. Ostatnio majonez wyszedł mi zupełnie przez przypadek. Robiłam sos na bazie żółtka i oliwy do sałatki Cesar i za długo miksowałam;-) Ale smak był extra:-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo mi się podoba ten żółciutki, ja robię klasyczny - majonez kupny to ponoć jeden z bardziej naszprycowanych chemią specyfików..

    OdpowiedzUsuń
  3. U mnie w domu też robimy majonez sami. W wersji I, choć nie dodaję soku z cytryny.
    Domowy majonez jest fantastyczny i do tego jest świetną bazą dla wielu innych sosów jakie nam przyjdą do głowy!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za komentarz.

Print

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...