czwartek, 20 grudnia 2012

Drożdżowy wieniec z makiem

Czy Wam również Święta Bożego Narodzenia kojarzą się z zapachem pomarańczy? To chyba zależy od pokolenia - moje na pewno pamięta czasy gdy pomarańcze były towarem deficytowym. Jadało się je pod warunkiem, że ktoś z rodziny był na kontrakcie za granicą i przysyłał je w paczkach. Teraz pomarańcze są dostępne cały rok, a mimo to  ich zapach niezmiennie przypomina mi zbliżające się święta. Zwłaszcza gdy za oknem śnieg, wcześnie zapada zmrok, a w kalendarzu grudzień. Wtedy wiem, że najwyższy czas na skórkę pomarańczową, która nierozłącznie wiąże się z masą makową (najlepiej domową, przepis wkrótce) - kolejną oznaką zbliżających się świąt. Wyobrażacie sobie święta bez makowca i pomarańczy? Ja zdecydowanie nie.



Składniki:
/na 1 duży lub 2 małe/
  • 700 g mąki pszennej
  • 50 g świeżych drożdży
  • 200 g cukru
  • 250 ml letniego mleka
  • 50 g roztopionego masła
  • 2 jajka
  • 500g  masy makowej (domowej lub z puszki) 
Przygotowanie:
Pokruszone drożdże zalewamy odrobiną letniego mleka, dodajemy łyżeczkę cukru, łyżkę mąki i odstawiamy w ciepłe miejsce na ok. 10 min.
Gdy drożdże podrosną mieszamy je z mąką, cukrem, letnim mlekiem, jajkami i wyrabiamy ciasto. Po kilku minutach dodajemy roztopione, przestudzone masło i ponownie wyrabiamy. Gdy ciasto jest dobrze wyrobione i odchodzi od ręki lub ścianek naczynia odstawiamy do wyrośnięcia na ok. 1 godz.
Następnie wyrośnięte ciasto wałkujemy na duży prostokątny placek, którego całą powierzchnię smarujemy masą makową. Zwijamy w rulon, przecinamy wzdłuż na dwa pasy, które następnie przeplatamy i tworzymy okrąg. Pieczemy w temperaturze 180 st.C przez ok. 35 min. 






9 komentarzy:

  1. Zgadza się! Święta bez makowca i pomarańczy to nie święta, a Twój wieniec wygląda obłędnie! :D
    Życzę Ci spokojnych Świąt oraz chciałabym zaprosić Cię do dodania swojego bloga na listę Top Blogi na stronie znajdzprzepisy.pl!

    OdpowiedzUsuń
  2. fantastyczny! własnie sie zastanawiam czy zrobić na święta roladę czy lepiej taki wieniec.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak dla mnie wieniec jest łatwiejszy do zrobienia. Nie cierpię zwijania rolad bo mi nigdy nie wychodzą takie jak bym chciała

      Usuń
  3. Tak, swieta zawsze pachnialy u nas pomaranczami i mandarynkami, choc za moich czasow deficytowosc tych smakolykow nie byla juz tak ogromna... Wieniec wyglada wspaniale - chyle czola!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ależ wspaniale się prezentuje ten makowieniec:) Cudowny :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. zrobiłam Twoje wieńce. super wyszły. z jednej porcji zrobiłam dwa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry pomysł, bo ten mój też mi się wydawał trochę za duży. Dopiszę to u góry;) Dzięki

      Usuń

Dziękuję za komentarz.

Print

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...