wtorek, 11 grudnia 2012

Zakwas na świąteczny barszcz czerwony

Robicie czerwony barszcz na zakwasie? W moim domu rodzinnym nie było takiego zwyczaju. Mama gotowała pyszny barszcz, jednak odkąd M. wszedł do rodziny i w posagu wniósł swój  zakwas ;) - barszcz jest jeszcze lepszy. Taki zakwas jest niekłopotliwy w przygotowaniu, a dodaje mocnego aromatu i intensywnego zapachu - jest po prostu niezbędny. Jest tylko jeden problem, zakwas ma wybitnie mocny kolor i farbuje wszystko z czym się zetknie. Serio, jest bardziej intensywny niż niejeden sztuczny barwnik spożywczy - koncentrat ze sklepu może się przy nim schować.



Składniki:
  • 500 g buraków
  • 1,5 l letniej wody
  • 4 ząbki czosnku
  • 4 duże liście laurowe
  • 6 ziaren pieprzu
  • 5-8 ziela anielskiego
  • ćwiartka jabłka
  • ewentualnie skórka chleba razowego
Przygotowanie:
Buraki pokroić na plasterki. Wszystkie składniki umieścić najlepiej w kamionkowym garnku i zalać letnią wodą. Jeśli garnek macie rzadko używany i "nieprzekiszony" możecie dodać skórkę chleba razowego - pomaga w ukiszeniu. Przykrywamy chusteczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na 5-7 dni. 





11 komentarzy:

  1. Super, muszę zrobić, chyba jest przepyszny ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sam zakwas niekoniecznie;) ale już przygotowany na nim barszcz - owszem, przepyszny

      Usuń
  2. U mojej babci co roku robiony jest przepyszny czerwony barszcz na zakwasie... To jedna z ulubionych pozycji świątecznych w naszej rodzinie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zakwas buraczany robimy nie tylko w okolicach świat ... bardzo lubie jego smak / nawet "na surowo" /... a kolor - kolor ma po prostu boski :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja na surowo - niekoniecznie, ale kolor zgadzam się - boski:)

      Usuń
  4. ja tez nastawiłam tylko nie mam tak ładnego glinianego garnka.

    OdpowiedzUsuń
  5. A przepis na barszczyk na owym zakwasie się pojawi :)?
    Do tej pory robiłam barszcz na pieczonych burakach, ale może i czas na zmianę? Kusi mnie ten zakwas niesamowicie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak dobrze pójdzie to jutro się pojawi barszczyk.
      Na pieczonych burakach też robię, ale miksuję buraki i wychodzi mi raczej zupa niż barszcz. Taka gęsta i lekko słodka zupa podczas gdy ten barszcz na zakwasie jest bardziej kwaśny i mocno czosnkowy.

      Usuń
  6. Ciekawy barszczyk na zakwasie. W tym roku juz nie zdaze wyprobowac, wiec bedzie moj wlasny wymyslony ale tez dobry

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja w tym roku wypróbuję, bo nie tylko na wigilię można jeść barszcz

      Usuń

Dziękuję za komentarz.

Print

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...