sobota, 29 września 2012

Chleb wieloziarnisty żytni na zakwasie

Niezbyt często ostatnio piekę chleby na zakwasie. Powodem jest oczywiście brak czasu, a niestety pieczywo na zakwasie wymaga go dosyć sporo. Smak oczywiście rekompensuje tę jedną, małą niedogodność, ale jednak sprawia, że nie piekę ich tak często jakbym chciała. Myślę, że to się zmieni gdy dni będą już krótsze, a pogoda nie będzie sprzyjać tak częstym weekendowym wypadom i przebywaniu na świeżym powietrzu przez większą część dnia. Mimo, że nie piekę zbyt często, to oczywiście nie zapominam zakwasu regularnie dokarmiać. Nazbierał mi się więc garnek pełen zakwasu, który należałoby wykorzystać. 
Ten chlebek należy do moich ulubionych - ciężki, ciemny i pełen ziaren. Wiele razy powtarzałam, że praca z ciastem drożdżowym, czy na zakwasie jest jak praca z żywym organizmem, trzeba o nie dbać, doglądać i mieć duuużo cierpliwości. Proces przygotowania od momentu wyciągnięcia zakwasu z lodówki, do momentu wyciągnięcia gotowego chleba z piekarnika trwał dosyć długo, ale smak kromki z chrupiącą skórką, posmarowanej jedynie masłem, wszystko wynagrodził. 
Źródło: Every cake you bake




Składniki na zaczyn:

  • 1/2 szklanki zakwasu żytniego
  • 120 g mąki żytniej razowej (typ 2000)
  • 50 g mąki żytniej (typ 720)
  • 3/4 szklanki wody
Składniki na ciasto właściwe:
  • 180 g mąki żytniej razowej (typ 2000)
  • 100 g mąki żytniej (typ 720)
  • 100 g mąki pszennej (typ 650)
  • 2 łyżki melasy (dałam miód)
  • 350 g wody
  • 1/2 łyżki soli
  • 1/3 szklanki płatków owsianych
  • 1/4 szklanki pestek dyni
  • 1/4 szklanki pestek słonecznika,
  • 1/4 szklanki ziaren siemienia lnianego
Przygotowanie:
Wieczorem dnia poprzedzającego pieczenie chleba przygotować zaczyn zakwasowy. Wszystkie składniki dokładnie wymieszać i odstawić w przykrytej folią misce w temp. pokojowej na całą noc. (u mnie zaczyn leżał prawie 24 godziny).
Następnego dnia wymieszać zaczyn z resztą składników (poza ziarnami), wymieszać krótko mikserem lub ręką, a na końcu dodać ziarna. Przykrywamy miskę z ciastem i odstawiamy na 1,5 godziny, aż ciasto zacznie lekko rosnąć. 
Foremkę do pieczenia (32x8cm)  wykładamy papierem do pieczenia lub smarujemy oliwą i sypiemy płatkami owsianymi lub otrębami. Przekładamy ciasto do foremki, wyrównujemy powierzchnię, smarujemy odrobiną oleju i posypujemy ziarnami. Foremkę szczelnie owijamy folią i odstawiamy do wyrośnięcia na około 3 godziny (u mnie to trwało znacznie dłużej- ok. 5godzin). Kiedy podwoi swoją objętość wstawiamy do zimnego piekarnika i nastawiamy temperaturę na 200 stopni. Po 15 minutach zmniejszamy temperaturę do 190 stopni i pieczemy jeszcze 40-45 min. 




10 komentarzy:

  1. Bo zakwas to jest zywy organizm :). Zamarzyl mi sie taki chleb. Czemu jestem tak beznadziejna w pielegnowaniu zakwasu :(.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze można go zasuszyć i nie trzeba o nim pamiętać do następnego pieczenia ;)

      Usuń
  2. Wspaniale wyglada. Taki ciezki, zwarty, rustykalny. No i na zakwasie, a takie lubie najbardziej.

    OdpowiedzUsuń
  3. Taki chleb to samo zdrowie bo z tych dobrych węglowodanów. Ja osobiście uwielbiam!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Twój chlebek wyglada przepysznie! nie wiem co ja robie zle :( probowalam juz 3 razy. Niby dobry,ale wyglada inaczej. Jest lekko brazowy,a Twoj ciemniejszy i m taka skorke ladna. Moze podpowiesz od czego to moze zalezec? Skladniki te same, rowniez miod zamiast melasy,zakwas zytni,ale dosyc mlody. Zaraz zabieram sie kolejny raz :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój jest dosyć ciemny na zdjęciu, bo prawdę mówiąc troszkę mi się spiekł:) Na szczęście lubimy taki spieczony i chrupiący:)
      Może Twój piekarnik słabiej grzeje niż mój - spróbuj zwiększyć temperaturę o 5-10 stopni, albo dodaj naczynie z wodą na spód piekarnika - dzięki temu osiągamy chrupiącą skórkę. Mam nadzieję, że kolejny raz się udał;)

      Usuń
  5. Witam, wczoraj piekłam ten chlebek . Troszkę go zmodyfikowałam tj dodałam trochę zwykłych drożdży i dodatkowo płatki owsiane oraz otręby pszenne. Bałam się że zawaliłam sprawę ale wyszedł super . dzięki za przepis jest naprawdę ok !

    OdpowiedzUsuń
  6. Pytanie !
    Gdybym w danym przepisie nie dodał ziaren słonecznika, dyni, płatków i siemia czy należy zwiększyć ilość mąki ?
    Pozdrawiam Krzysztof

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli chcesz chleb bez ziaren proponuję zrobić ten http://kaczodajnia.blogspot.com/2013/06/najlepszy-chleb-zytni-na-zakwasie.html

      Usuń

Dziękuję za komentarz.

Print

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...